Mai putem (oare) învăța eficient

Mai putem (oare) învăța eficient? Scurtă prezentare a principiilor ce stau la baza învățării si a viziunii asupra unui process de învățare adaptat la prezent și viitor

Vizualizări: 127

Trecem de mai bine de 18 luni printr-o perioadă de criză majoră la nivel global, ce ne-a forțat pe fiecare dintre noi și deopotrivă organizațiile în care activăm, să căutam modalități de supraviețuire si continuare a activităților pe care le desfășuram înainte de Pandemia COVID.

Pentru noi, ca formatori și instructori, ce au ca obiectiv formarea forței de muncă și sprijinul direct al specialiștilor aflați în procesul de asimilare și înțelegere a noilor tehnologii și concepte, răspunsul adaptiv a venit rapid, prin înlocuirea instruirii la sala de cursuri cu cea exclusiv online. Ceea ce părea a fi doar o schimbare temporară a depășit însă cu mult prognozele, ajungând să depășim 18 luni de livrare a programelor de instruire exclusive online.

Odată cu dispariția contactului direct între instructor și student și cu înlocuirea cursului traditional la sala de curs, s-au evidențiat o serie de avantaje și dezavantaje ale noului format educational. Pentru a înțelege însa mai în profunzime aceste schimbări vizibile și simțite din plin de participanții la cursuri și de trainer, vă propun o analiză sumară a acestora.

Odată cu lockdown-ul, obligarea de către autorități de a ne izola în propiile case pentru o perioadă de peste o lună, predarea online în centre de instruire și școli a fost o adevărată “barcă de salvare” pentru toți cei care doreau să-și continue instruirea sau erau implicați în proiecte ce se bazau pe noile concepte și înțegerea noilor tehnologii. Prin urmare, în imposibilitatea deplasării și mai ales a contactului direct, fiecare dintre noi am înțeles rapid că mutarea în mediu virtual, formă de instruire testată li validată deja îm cursurile mixte (blended learning), permitea atingerea acestor obiective.

Totdată, s-a simplificat modul în care cursanții aflați la distanța mare față de locația centrului de instruire au putut participa la cursuri, fără a mai fi nevoiți să aștepte organizarea de sesiuni la locația organizației și accesând o gamă largă de cursuri.

În cele ce urmează voi încerca să vă aduc în atenție o serie de aspecte, care să permită reflectarea asupra perioadei parcurse și a experiențelor de training derulate în aceste luni, urmând să scot în evidență modul în care un astfel de tip de livrare poate duce adesea la apariția unor întrebări sau reflecții care ne frământă și ne forțează să ne explicăm sentimentele și percepțiile generate de noul format de instruire.

Pentru noi, ca traineri, livrarea cursurilor de una sau mai multe zile în acest format, a însemnat, dincolo de nevoia unei platforme de comunicare video și adaptarea rapidă la un format nou, care elimină din procesul de instruire cele mai importante aspecte ce ne definesc meseria:

  • feedback-ul vizual din partea cursanților a fost înlocuit cu cel verbal și ocazional video,
  • contactul direct al cursantului în cadrul activităților practice cu instructorul și ceilalți colegi a fost simulat prin conectarea de la distanță pe computerul acestuia sau utilizarea unor platforme click-and-point care să ghideze treptat activitatea de învățare
  • imposibilitatea preluării de către instructor și cursanți a mesajelor transmise de „limbajul corpului”, de ochi, de mimica feței ce permiteau sesizarea imediată a unei nevoi, acordul sau dezacordul față de cele enunțate sau impactul pe care prezentarea conceptelor o avea asupra participanților
  • eliminarea pauzelor de cafea sau a mesei de prânz unde, odată cu odihna necesară, cursanții și instructorul continuau să comunice, să împărtățească idei, gânduri, percepții și chiar să lamurească alte aspecte legate de topicurile discutate, fiind astfel create conexiuni bazate pe empatie, respect reciproc și implicare directă
  • nevoia de a participa 8 ore pe zi la un curs online, mult peste capacitatea umană de a se focusa asupra unor subiecte și mai ales afectând direct nevoile fiziologice umane, atât pentru cursant cât mai ales pentru trainer nevoit să “umple golurile” prin comunicare permanentă cu cursanții pe care nu îi poate vedea și de multe ori de la care nu poate primi feedback direct, ceea ce generează un nivel de stres ridicat
  • lipsa mișcării permanente a trainerului în sală, pentru a focusa atenția cursantului față de un concept prezentat pe un slide, pentru a sublinia anumite informații prin scheme și reprezentări logice desenate pe tabla sau pentru a veni în sprijinul cursantului la un exercițiu practic. Ca trainer și cursant, să stai permanent pe scaun în fața computerului peste 9 ore pe zi este cu siguranță un lucru care lasă urme adânci atât în ceea ce privește sănătatea fizică cât și cea emoțională
  • lucrul de acasă, de multe ori din spații de locuit ce nu sunt proiectate pentru desfășurarea activităților de birou și care sunt împărțite cu familia, implicată la rândul ei în activități similare. Riscurile de a pierde conexiunea sau a avea defecțiuni tehnice ale echipamentelor folosite, de a avea poluare sonoră dn partea vecinilor sau din exteriorul locuinței, au compromis uneori activitatea desfășurată

Sunt trainer de peste 22 de ani, perioadă precedată  de doi ani de predare în mediul Academic  și afirm cu convingere că această nobilă meserie, a fost tot timpul făcută cu pasiune, bucurie și mai ales cu convingerea că fiecare curs, fiecare zi de livrare, fiecare informație și exercițiu practic au șansa de a contribui la formarea noilor specialiști, influențând uneori decisiv evoluția profesională a acestora și drumul în viață. În ciuda creșterii permanente a volumului de informație livrată în același orizont de timp, a “uzurii morale” accentuate a informațiilor și a vitezei foarte mari de dezvoltare tehnologică, am convingerea că am încercat și în mare măsură reușit, să ofer miilor de cursanți instruiți în acești ani, mijloacele și reperele necesare atingerii obiectivelor.

Pentru prima dată însă, punându-mă ca întotdeauna în locul cursantului, am simțit nevoia să încerc să analizez obiectiv motivele pentru care activitatea de instruire aflată într-o transformare rapidă, este uneori afectată sau mai puțin eficientă, în ciuda faptului că este printre primele activități ce pun în practică noul concept de “digitalizare a forței de muncă” ce face parte din Revoluția AI (Artificial Intelligence). Mai mult ca oricând, tehnologiile cloud maturizate în ultimii zece ani, permit conectarea și munca oamenilor de oriunde de pe glob, deschizând noi orizonturi și generând noi modele de business și relații între angajați și angajatori.

Cu toate acestea, nu trebuie uitat că, pentru a transmite în mod eficient informații în cadrul unei organizații, fie printr-un program de instruire dedicat, fie printr-un efort de învățare organizațională mai general, ar trebui utilizate principiile învățării adulților.  Alături de aceste principii, există diverse teorii ale învățării adulților care pot ajuta organizațiile să-și îmbunătățească programele de formare.

O enumerare rapidă a acestor principii, este făcută obiectiv prin studiile companiei Valamis ce  sunt sprijinite prin explicarea conceptelor legate de o serie de teorii de învățare ce se aplică adulților, din care voi enumera câteva (cu speranța de vă trezi interesul pentru a parcurge materialele din linkurile de mai jos):

Principii de învățare pentru adulți:

  • Adulții au un sentiment mai înalt de auto-direcție și motivație
  • Adulții își folosesc experiența de viață pentru a facilita învățarea
  • Adulții se concentrează pe atingerea obiectivelor
  • Adulții trebuie să știe cum sunt relevante informațiile
  • Adulții sunt practici
  • Adulții caută ajutor și mentorat
  • Adulții sunt deschiși pentru modalități moderne de învățare
  • Adulții doresc să aleagă modul în care învață

Teoriile învățării adulților:

  • Andragogie
  • Învățarea auto-dirijată
  • Învățare transformativă
  • Învățarea experiențială
  • Învățare bazată pe proiecte
  • Învățarea acțiunii
  • Behaviorism
  • Cognitivism
  • Constructivismul
  • Teoria învățării sociale

Din nefericire, tocmai studierea și înțelegerea acestor principii și teorii scot în evidență limitele sistemului actual de instruire, mai ales în forma livrării online, ceea ce ne determină să analizăm cu atenție și implicare maximă modurile în care acesta poate fi adaptat pentru asigurarea succesului programelor de instruire derulate de compania Bittnet Training.

Avem permanent în minte faptul că, în procesul de învățare, conform Piramidei Învățării elaborate de National Training Laboratory, este evident faptul că oamenii învață în mai mare măsură dacă sunt activi și implicați, comparativ cu învățarea pasivă care este ineficientă. Conform acestei reprezentări, învățăm doar 5% în timp ce ni se predă, 10% din ce citim, 20% din surse audiovizuale, 30% pe bază de demonstrație, 50% pe baza discușiilor de grup, 75% din practică și experiență li 90% învătându-i pe alții!

Learning Pyramid

Nu întâmplător în mediile academice circula anecdota legată de afirmația unui professor universitar dezamăgit de performanșa studenților: “v-am explicat odată, v-am explicat de două ori, am înțeles până și eu conceptele și voi tot nu le înțelegeți 😊”.

Ce credem că am putea schimba?

În primul rând considerăm foarte important înțelegerea de către cursanți a modului în care funcționează creierul, a modului în care poate fi obținută motivarea pentru învățare și a cunoașterii metodelor de învățare eficiente indiferent de vârstă. În acest scop, Bittnet Training și Equatorial vă pun la dispoziție o serie de cursuri video, dedicate acestor topicuri pe care vă încurajăm să le parcurgeți înainte de aparticipa la sesiunile de dezbateri și discuții de grup, alături de alți cursanți și instructorii noștri.

Odată cu ridicarea nivelului de înțelegere și cunoaștere a acestor concepte, vă vom pune la dispoziție, prin webinarii și articole periodice, informațiile necesare înțelegerii platformelor educaționale furnizate de vendor și/sau dezvoltate de Bittnet, având convingerea că alegerea unui curs va fi perfect aliniată nevoilor și obiectivelor de învățare ale cursanților și organizațiilor din care aceștia fac parte.

Nu în ultimul rând, venim către viitorii cursanți cu un format nou de livrare, care să respecte principiile de învățare enunțate mai sus, din care extrag principalele obiective:

  • Programele de învățare vor demonstra mai întâi valoarea conținutului livrat și beneficiile interacțiunii cursanului cu acesta, prin prezentarea rezultatelor înregistrate, adaptarea modului de învățare și accesarea rapidă și simplificată a cunoștințelor
  • Elaborarea de conținut bazat pe exemple din lumea reală, care să permit folosirea de către cursanții adulți a experienței anterioare, în scopul înțelegerii în profunzime a subiectelor, a modului de căutare și accesare a resurselor necesare învățării și formularea unor noi concluzii
  • Oferirea de instrumente și informații care să ajute cursantul să își atingă obiectivele profesionale și personale, motivându-I să se implice în formatul livrat și să găsească energia necesară procesului de învățare. Vă punem la dispoziție o serie largă de formate: învățarea bazată pe proiecte, gamificare (învățarea prin joc), trecerea la etapa următoare condiționata de evaluarea etapei precedente
  • Explicarea relevanței informațiilor transmise prin programul de instruire, atât pe termen scurt cât și pe termen mediu și lung, folosind principiile Andragogy dezvoltate în 1968 de către Malcolm Knowles
  • Modelarea programului de instruire astfel încât cunoștințele acumulate să fie aplicate imediat, ajutând învățarea rapidă și memorarea prin exerciții, example practice asociate unor scenarii din lumea reală și rezolvarea problemelor ce implică folosirea acestor cunoștințe
  • Trainerii Bittnet vor avea în primul rând rolul de model și mentor pentru cursanți, fiind implicați direct în dezvoltarea relațiilor în interiorul clasei și ulterior cu alte echipe. Ajutorul activ oferit de trainer, va permite cursanților să acceseze noi cunoștințe apelând la învățarea prin exemplu și eliminând cât mai mult greșelile tipice domeniului abordat
  • Integrarea în procesul de învățare a modalităților moderne la care cursanții vor avea acces online: cursuri online, bloguri, videoclipuri, webinarii, conferințe etc.
  • Oferirea posibilității cursantului de a alege metoda preferată de învățare, utilizând o platformă de formare online și accesând nelimitat resursele de învățare, fiind implicat activ în etapele de planificare, evaluare și oferirea de feedback (tehnologiile cloud permit creerea unor astfel de platforme, înregistrarea nelimitată a informațiilor generate de comportamentul și evoluția cursantului și oferirea rapidă a feedback-ului atât de la cursant către formator cât și invers).

Suntem conștienți că acest process de schimbare radicală a formatului de livrare și a formelor de instruire va necesita timp și un effort consistent, că împreună cu dumneavoastră vom putea ajusta treptat eficiența programelor derulate, însă suntem increzători în reușita acestui program și considerăm că parteneriatul între Bittnet Training, organizațiile și cursanții participanți este cheia succesului de ambele părți.

Vă așteptăm alături de noi pentru a ne pregăti împreună pentru succesul viitor!

Autor: MARIAN PANDILICĂ

LinkedIn

Senior Microsoft Certified Trainer
Microsoft Learning Consultant 2010-2024
Customer Learning Architect
Cloud Solution and Cybersecurity Architect