Beneficiile extrasalariale au jucat mereu un rol important în alegerea unui loc de muncă de către un candidat sau de menținerea lui de către angajați. Declanșarea pandemiei nu a făcut decât să crească importanța acestora. Potrivit unui studiu realizat de Prudential Financial, 73% dintre respondenți au declarat că beneficiile sunt un motiv important pentru a rămâne la un job, în timp ce, cu un an în urmă, acest lucru conta pentru 59% dintre respondenți. Mai mult, 52% dintre participanții la studiu au declarat că ar renunța la actualul lor de muncă și ar alege o altă ofertă dacă ar include beneficii mai atractive.
Contextul pandemic a determinat multe companii să își adapteze pachetul de beneficii, fără însă a renunța la cele clasice. Conform unui sondaj realizat în prima parte a acestui an de către eJobs România, tichetele de masă rămân cel mai des oferite beneficii, despre care aproape 9 din 10 angajatori spun că le au incluse în pachetele extra salariale.
Un procent de 55% dintre managerii de resurse umane, participanți la sondaj, au declarat că oferă și abonamente la clinici medicale private, în timp ce o treime a menționat și decontarea transportului sau oferirea unei mașini de serviciu. Pe această listă se află în continuare și abonamentele la sală, pensiile private facultative sau voucherele cadou pentru diferite magazine partenere.
Printre acestea și-au făcut loc și altele mai noi, precum consilierea psihologică sau alocarea unui buget pentru amenajarea biroului de acasă. Training-urile și cursurile de dezvoltare personală sunt în continuare incluse în bugetele anuale ale companiilor.
Iată cât investesc firmele în beneficiile extra salariale, conform aceluiași sondaj:
Oportunitățile de dezvoltare ca și beneficii
Oferirea de oportunități de formare, învățare și dezvoltare este una dintre cele mai bune modalități de retenție și motivare a echipei. Cu atât mai mult într-un domeniu precum IT-ul, unde ritmul accelerat în care se dezvoltă tehnologia impune și specialiștilor să încerce să țină pasul, să fie la curent cu noutățile și să poată, în cele din urmă, să își rezolve task-urile zilnice mai rapid.
Aceste modalități de dezvoltare le pot însă fi prezentate ca niște beneficii extra salariale oferite de companie. Angajații își doresc să avanseze în carieră și oferirea de beneficii care să le dea posibilitatea să-și perfecționeze abilitățile și să fie la zi cu schimbările din industrie sunt un dublu câștig, atât pentru ei, cât și pentru organizație.
Potrivit unui raport Gallup 2020, angajații implicați și motivați lipsesc cu 41% mai puțin de la job decât restul, iar șansele ca un astfel de angajat să își schimbe locul de muncă sunt cu 87% mai mici față de cei nemotivați. Toate aceste informații, puse în contextul deficitului de specialiști IT de pe piața forței de muncă din România, aduc și mai multă greutate nevoii companiilor de a investi în training, în a face o prioritate din dezvoltarea profesională a angajaților, dar și de a poziționa acest fapt ca beneficiu.
Iată cum poți contribui la dezvoltarea angajaților tăi:
- Oferă-le acces la cărți, fie că este vorba despre o bibliotecă fizică sau virtuală, fie de vouchere cadou pe care le pot folosi pentru a le achiziționa din diferite librării;
- Facilitează-le accesul la cursuri;
- Dă-le posibilitatea de a participa la training-uri specializate prin care pot obține certificări;
- Fă-le cadou vouchere de dezvoltare personală sau de dezvoltare creativă;
- Organizează team building-uri cu sesiuni susținute de specialiști.
Beneficiile training-urilor și cursurilor de dezvoltare
Expunerea membrilor echipei tale la training-uri care le oferă informații de calitate aduce cu sine o serie de beneficii:
- Le îmbunătățește abilitățile și cunoștințele ajutându-i să se adapteze la diferitele schimbări din industrie, efectul fiind simțit în creșterea productivității și, implicit, în majorarea profitului organizației;
- Ajută la implementarea recomandărilor din cadrul evaluărilor de performanță;
- Îi pregătește pe angajați pentru responsabilități mai mari, ajutându-i să se adapteze rapid noilor lor poziții. De exemplu, pot fi instruiți în abilități de conducere sau într-un anumit software pe care îl vor folosi în noul lor rol;
- Testează eficiența unui nou sistem de management al performanței, ajutându-i pe angajați să înțeleagă mai bine ce se așteaptă de la ei;
- Le arată angajaților că sunt apreciați, acest lucru le va îmbunătăți moralul și le va crește nivelul de implicare.
Oamenii sunt active care trebuie dezvoltate
Ești de acord? Cu atât mai mult în domeniul IT unde este cunoscut cât de mult durează și costă recrutarea personalului. Sunt resurse care, odată obținute, ar trebui prețuite și chiar îmbunătățite.
Tocmai de aceea, oportunitățile de formare și dezvoltare a echipei tale ar trebui privite ca o investiție și prezentate în același mod și managementului. Iată un argument în plus: din raportul menționat anterior a reieșit și faptul că organizațiile cu angajați motivați au, în medie, un profit cu 27% mai mare.
În cazul companiilor de IT care fac outsourcing, membrii echipei chiar sunt activele principale. Tocmai de aceea, este esențial să le demonstrezi celor din echipa ta că dorești ca ei să se dezvolte. Discută cu ei pentru a înțelege exact în ce direcție vor să crească, pe ce tehnologii sau limbaje de programare simt nevoia de a învăța, care este traiectoria profesională pe care și-o doresc, cum poate fi ea realizată în cadrul organizației, etc. Vor vedea dorința ta de a-i sprijini, se vor simți apreciați, vor percepe compania ca fiind locul potrivit pentru ei și, cel mai probabil, nu vor da curs ofertelor de locuri de muncă pe care cu siguranță le primesc constant.
Făcând aceste lucruri, vei vedea că angajații vor fi dornici să își structureze învățarea și dezvoltarea astfel încât să răspundă nevoilor organizaționale. Ca urmare, compania va dezvolta o atmosferă ideală pentru învățare și creștere.
Pregătirea îi poate ajuta pe angajați să înțeleagă modul în care munca lor se încadrează în structura, misiunea și obiectivele companiei lor. Angajații devin adesea mai motivați atunci când înțeleg cât de mult contează munca lor. Înțelegerea și motivarea angajaților este cheia creșterii valorii de sine la locul de muncă.
Angajații știu adesea la fel de bine sau poate chiar mai bine decât managerii când procesele lor de lucru sau productivitatea ar putea fi mai bune. Ei știu de ce ar mai fi nevoie pentru ca lucrurile să funcționeze mai eficient. În multe cazuri, le lipsesc instrumentele sau educația pentru a-și atinge potențialul. Instruirea poate îmbunătăți calitatea muncii și rezultatele.
Training-urile au impact semnificativ asupra rezultatelor de business
Aminteam puțin mai devreme impactul direct avut de nivelul de motivare al angajaților asupra rezultatelor financiare ale companie, în plus, un membru al echipei bine pregătit va reuși să economisească o resursă extrem de importantă: timpul.
Dacă devin mai buni, dacă stăpânesc mai bine tehnologia și modurile în care o pot aplica, vor putea găsi soluții mai rapid, deci, practic, le va rămâne timp pentru a putea prelua și alte task-uri.
Toate acestea sunt argumente care te pot ajuta să obții aprobarea necesară de la management pentru bugetul de training. Mai ai nevoie să găsești un furnizor de traininguri care acoperă o gamă extinsă de cursuri despre tehnologii și limbaje de programare pe care să ți-l transformi într-un partener pe termen lung în dezvoltarea echipei tale.